Concepts of Change
Wie helpt mij
Jurriënne is er van overtuigd dat verandering voorwaarde is voor persoonlijke en daarmee professionele ontwikkeling en groei. Juist omdat verandering hand in hand gaat met afscheid, rouw, optimisme en hoop en het zoeken naar en ontwikkelen van nieuwe paden en mogelijkheden. Dit geldt voor individuen, maar zeker ook voor organisaties en ondernemingen.
Zij is als creatief strateeg gespecialiseerd in positionering, creative concepting, future thinking en narratives. In haar praktijk Concepts of Change adviseert en begeleidt zij professionals, executives, organisaties en ondernemingen bij het ontwikkelen en realiseren van professionele en persoonlijke veranderconcepten en de daarbij horende positionering.
Na een propedeuse Klassieke Taal- en Letterkunde studeerde zij Nederlandse Taal- en Letterkunde en Wijsbegeerte aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Verder deed zij diverse opleidingen waaronder didactiek voor het kunstonderwijs (Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten), en de opleidingen tot DISC Certified Trainer en Rouw Counselor.
Als vervolg van een veelzijdige loopbaan met leidinggevende, directie- en bestuursfuncties wil ze haar ervaring, kennis, inzichten en creativiteit inzetten om anderen te adviseren en terzijde te staan bij het vormgeven van professionele en daarmee vaak ook persoonlijke verandering, waardoor zij zich kunnen positioneren overeenkomstig hun eigen waarden, talenten, dromen en ambities.
Jurriënne heeft ruime ervaring als onder andere lector, docent, auteur, creatief directeur, bestuurder, toezichthouder, ondernemer en consultant.
“Naast mijn ‘formele’ opleidingen is het leven zelf de belangrijkste leerschool gebleken.
Zolang ik me kan herinneren ben ik bezig met het vergaren van kennis en inzicht op allerlei gebied en van daaruit het ontwikkelen van nieuwe ideeën, die ik ook altijd met volle overtuiging heb gerealiseerd. Later werden dat nieuwe concepten, producten en domeinen. Veelal ontwikkeld vanuit mijn eigen interdisciplinaire en onorthodoxe, maar weloverwogen en gefundeerde benadering. Een benadering die in mijn praktijk gestalte heeft gekregen in ‘creative concepting’. Hierbij speelt onder andere het duiden van de ‘onderstroom’ een grote rol; dat wat zich in onze cultuur en samenleving aan het oog onttrekt, maar ten grondslag ligt aan veel al dan niet gewenste ontwikkelingen. ‘Future thinking’ is een manier om deze onderstroom te duiden die zich uit in onder andere mode, trends, subculturen en maatschappelijke bewegingen en tendensen.
Hierbij is het vaak ook boeiend en zinvol om naar het verleden te kijken, zowel het individuele als collectieve verleden, bv de klassieken en antieken, en denkers en schrijvers uit voorbije tijden. Het gaat om het ontdekken en creëren van de samenhang tussen het verleden en de toekomst. De menselijke psyche intrigeert me in al haar mooie en minder fraaie gedaantes. Maar ook, in meer algemene zin, het lot van de mensheid; ‘de menselijke conditie’, zoals dat genoemd wordt. De mens ‘als tragisch dier’ dat moeite heeft alle tegengestelde neigingen en behoeften in evenwicht te brengen, vol ambivalentie en met een aanhoudende drang om te reflecteren. Dit zorgt voor een continu streven naar verandering, maar ook voor twijfel en ontevredenheid en een onvermogen om ‘in het nu’ te leven, wat veel mensen ongelukkig maakt. Deze tegenstrijdigheid komt prachtig tot uitdrukking in verhalen, dit kunnen bijvoorbeeld romans zijn, maar ook in het eigen persoonlijke levensverhaal. Als lector heb ik de rol van verhalen in onze media-cultuur onderzocht. In mijn praktijk combineer ik creative concepting, future thinking en narratives om gezamenlijk op zoek te gaan naar het persoonlijke verhaal van een persoon of organisatie. Dit krijgt vorm in een weloverwogen positionering, die iemand zowel zakelijk als persoonlijk ‘neerzet’.”
Hieronder een kleine greep uit Jurriënnes publicaties. Deze zijn geselecteerd, omdat thema, inhoud en benadering op dit moment zeer actueel zijn en haar nog steeds bezig houden.
Lost in data; storytelling in het mediatijdperk
Lectorale rede
LEES MEER (pdf)
Design Education as counter-movement
LEES MEER (pdf)
In the face of bureaucracy
LEES MEER (pdf)