Concepts of Change
Wie helpt mij
lost in data
LOST IN DATA
het belang van storytelling in een mediacultuur
Lectorale rede
In 2010 alweer hield ik mijn Lectorale rede als Lector Media aan Fontys University of Applied Science en publiceerde ik dit boekje. Dit lectoraat had als eerste interdisciplinair lectoraat een experimentele vorm. In het lectoraat participeerden 4 hogescholen: ICT, Kunsten, Journalistiek en Communicatie. Vanuit het lectoraat heb ik samen met een team van docenten en onderzoekers het ‘Fontys FutureMediaLab, interdisciplinair instituut voor media & innovatie’ ontwikkeld. Hierin werden het onderwijs en onderzoek van het lectoraat concreet vormgegeven. Het Fontys FutureMediaLab richtte zich op conceptuele innovatie op het gebied van media; op het ontwikkelen van nieuwe concepten en formats die passen bij de 21ste eeuw. Hierbij gaat het niet zozeer om het vernieuwen als doel op zich, maar om het zoeken naar en experimenteren met nieuwe concepten en formats die daadwerkelijk iets bijdragen, die iets betekenen, en van belang zijn voor mensen (gemeenschappen en individuen).
In mijn lectorale laat ik zien dat het een uitdaging blijft om in een technologisch en commercieel gedreven domein als media te experimenteren met en vorm te geven aan conceptuele innovatie waarbij de mens, menselijke waardigheid en inhoudelijke duurzaamheid centraal staan en daarbij juist technologie als ‘enabler’ en inspiratiebron te gebruiken.
Innovatie op het gebied van media zal mijns inziens dan ook de eerste decennia van deze eeuw vooral uit conceptuele en creatieve vernieuwing moeten bestaan, uit het kunnen gaan denken van en vanuit andere concepten van communicatie en media. Gebeurt dit niet en blijven technologie en commercie sturend dan zal er slechts een schijnvernieuwing optreden; oude wijn in nieuwe zakken (om met Marshall Mc Luhan te spreken). In conceptuele innovatie kan narratie een belangrijke rol spelen, maar dan wel narratie vanuit een humanistisch perspectief, waarbij narratie gezien wordt als drager/uitdrukker van menselijke identiteit en waardigheid.
Door narratie is de mens in de feiten, in de data aanwezig. Maar wanneer het verhaal dat verteld wordt geen verhaal blijkt te zijn dat recht doet aan die mens in al zijn facetten, dan verdwijnt met de menselijke waardigheid ook de waarde van het verhaal en daarmee van de data.
naar pdf